- 뮤지컬 <비더슈탄트>
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<비더슈탄트> 멘토링 현장
일시: 9월 16일(월) 오전 11시~1시
장소: ㈜라이브 사무실
극작 멘토: 김태형 연출
작곡 멘토: 민찬홍 작곡가
뮤지컬 <비더슈탄트>는 1938년 독일 히틀러 학교를 배경으로 나치에 대항하는 소년들의 이야기를 다룬다. 테이블 리딩과 1차 멘토링을 거친 <비더슈탄트>는 전체적인 이야기 흐름에 변화는 없으나 문제점으로 지적되었던 주인공 매그너스의 설정과 분량이 조정되었고 연극 <햄릿>을 공연하는 장면이 대폭 수정되었다. 이로써 학교생활, 펜싱, 연극 등 크게 세 덩어리로 나뉘어 있던 사건이 학교생활과 펜싱 위주로 정리되면서 작품의 집중력이 높아졌다. 2차 멘토링에서는 주로 등장인물의 변화 지점을 중심으로 드라마와 음악의 전개에 대해서 논의했다.
<비더슈탄트>에 등장하는 소년들은 처음에는 나치 정권에 거부감이 없었다. 하지만 히틀러 학교의 일방적이고 비상식적인 교육 방식을 겪고 유대인을 집단 학살하는 ‘수정의 밤’ 이후 심경에 변화를 일으킨다. 김태형 연출은 “작품 속에서 인물들이 처음 각성하는 지점이 바로 ‘수정의 밤’ 장면인데 현재는 성급하게 넘어가는 경향이 있다”면서 “딴 세상 이야기 같던 유대인의 죽음을 소년들이 개인의 비극으로 받아들이도록 하는 새로운 사건이 필요”하다고 했다. 또 “새로운 사건을 만들기 어렵다면 기존의 장치를 활용하는 것도 좋은 방법”이라고 조언했다. 예를 들어 히틀러 학교에서 소년들의 편지를 검열하는 장면이나 개인 소지품을 뺏는 장면을 좀 더 ‘시각적’으로 활용하는 것이다. 단순히 편지를 뺏는 데 그치지 않고 찢거나 불태우는 것을 보여주는 식이다. 이러면 인물의 감정이 쌓이는 걸 더 강하게 보여줄 수 있다. 뿐만 아니라 이런 방법을 몇 차례 반복해 인물의 감정을 차곡차곡 쌓은 후 각성하는 장면으로 들어서면 인물이 자연스럽게 노래를 통해 감정을 폭발시킬 수 있고 음악을 더 과감하게 사용할 수 있다.
또한 김태형 연출은 “극 후반에 드라마 구성을 조금 다이내믹하게 할 필요가 있다”면서 마지막에 주인공인 매그너스와 라이벌인 프레드릭의 펜싱 장면에서 이렇다 할 반전이 없는 것을 지적했다. 가장 긴장감이 넘치는 장면이어야 하지만 현재는 너무 예상 가능한 진행으로 맥이 빠진다는 것이다. 김태형 연출은 마지막 장면에서 핵심은 ‘매그너스의 희생’이라며 매그너스가 희생을 선택하기까지 고뇌와 갈등 그리고 반전의 장치를 마련해야 한다고 했다. 여러 가지 방법이 있겠지만, 극 전반에서 쌓여온 매그너스와 프레드릭과의 관계 혹은 매그너스와 절친한 아벨과의 관계를 적극 활용해 보다 극적인 장면을 만들어낼 필요가 있다고 말했다. 관계를 이용한 드라마 구성이 굉장히 흔한 멜로드라마적 구성이지만, 뮤지컬이 대중극인 만큼 참고할 만하다고 말했다.
민찬홍 작곡가 역시 “인물의 변화 동기가 급하게 등장한다”며 김태형 연출과 비슷한 의견을 제시했다. 그 예로 나치에 대한 충성심이 높았던 프레드릭은 여동생의 죽음으로 변화를 겪는데 이후 자신의 결심을 드러내는 장면 사이 이야기의 비약이 상당하다며 이 사이에 넘버를 삽입해 프레드릭의 변화를 관객이 더 쉽게 받아들일 수 있도록 하면 좋을 것이라고 조언했다. 주인공인 매그너스에 대해서는 대본상으로나 노래적으로나 주인공으로 받아들이기엔 극에서 얻을 수 없는 정보가 부족하다는 점을 지적하며, 관객이 매그너스에게 이입할 수 있도록 정보를 제공해야 한다고 말했다. 특히 극 중 매그너스 솔로 넘버가 없다는 것을 상기시키며 “적어도 극 초반과 후반에 매그너스 솔로 넘버가 필요하다”고 말했다.
민찬홍 작곡가는 가사나 대사에 있어서 “역사적 사건, 나치의 만행에 대해 객관적인 표현들이 많이 등장한다”며 “소년들의 말은 사건을 체험한 사람들의 구체적이고 현실적인 대사가 되어야 한다”고 말했다. 민찬홍 작곡가는 “어떤 사건과 행위의 ‘의미’를 부여하는 말은 오히려 극과 인물을 비현실적으로 만든다”면서 “소년들의 대사는 거대 담론이 아니라 개인의 감정과 체험을 이야기하는 대사가 되어야 관객에게도 와 닿을 수 있다”고 했다. 또 현재 가사가 전하는 정보량이 너무 많고 실제로 가사량도 많다고 지적했다. “전달하고자 하는 내용을 압축하고 압축해서 가장 간단하게 정리한 가사가 좋은 멜로디와 만났을 때 가사와 음악에 시너지를 만들 수 있다”고 말했다. 민찬홍 작곡가는 읽기 좋은 글과 노래 부르기 좋은 글은 다르다는 점을 상기시키며 작품 속 넘버들의 가사를 재점검하기를 권했다.
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[Mentoring] 音乐剧 《比德施坦德》
时间:9月16日(星期一)上午11时至1时
地点:(株)Live办公室
剧本mentor:Kim Taehyung 导演
作曲mentor:Min Chanhong作曲家
音乐剧《比德施坦德》以1938年德国希特勒学校为背景,讲述了抵抗纳粹的少年们的故事。在剧本练习和第一次指导之后,《比德施坦德》整体故事情节没有变化,但主人公麦格纳斯的设定和比重有所调整,《哈姆雷特》戏剧演出场面也大幅修改。至此,原本分为学校生活,击剑,话剧等三大类的案件,以学校生活和击剑为主整理,作品的集中力得到提升。在第二次指导中主要以登场人物的变化点为中心,讨论了故事,音乐的展开。
《比德施坦德》的少年们起初对纳粹政权并不反感。但是,在希特勒学校单方面的不当教育和屠杀犹太人的"水晶之夜"之后,他的心情发生了改变。金泰亨导演说。"作品中人物领悟到的地点是'水晶之夜'的场面,现在倾向于过渡。" 他说:"这似乎是另一个世界的故事,但为了把犹太人的死亡当作是少年个人的悲剧,我们需要新的事件。" 另外,他还建议道:"如果很难制造新的事件,活用现有的装置也是很好的方法。"例如,在希特勒学校里,可以更视觉地利用审查少年们的信件或抢夺个人物品的场面。不仅仅是抢劫信件,而是撕毁或焚烧信件。这样可以更有力地展现人物感情的积累。 不仅如此,通过反复几次这样的方法,把人物的感情慢慢积累起来,然后走进去,这样人物就能自然地通过歌声爆发情感,更大胆地使用音乐。
另外,金泰亨导演表示"有必要强力打造剧后半部的结构",指出主人公麦格纳斯和竞争对手弗雷德里克的击剑场面没有反转。虽然应该是最高潮的场面,但因为是预想到的进行,所以没有力量。 金泰亨导演说。 最后场面的核心是"麦格纳斯的牺牲",他说,麦格纳斯必须做出选择牺牲的苦恼,矛盾以及反转的因素。虽然有很多方法,但是有必要积极利用在全剧中积累的麦格纳斯和弗雷德里克的关系或麦格纳斯和至亲阿贝尔的关系,制作出更具戏剧性的场面。”虽然利用关系的故事构成非常常见,但音乐剧因人们熟悉而值得参考。"
作曲家闵灿洪(音)也表示"对人物变化的动机很着急",提出了与金泰亨导演相似的意见。例如,对纳粹忠诚度极高的弗雷德里克因妹妹的死亡经历了变化。而且在展现自己决心的场面之间故事的飞跃相当大,建议在这中间插入歌曲,让观众更容易接受弗雷德里克的变化。他指出,在剧本和歌曲方面信息不足,以便接受麦格纳斯为主人公。我们必须向观众提供信息,让他们能够接受麦格纳斯。" 他特别提到剧中没有麦格纳斯一个人唱的歌曲,"至少在作品的前半段和后半段,我们需要麦格纳斯一个人唱。"
作曲家闵灿洪(音)在歌词和对话中称:"历史事件,纳粹暴行等客观表现很多。" 少年们的话应该是那些体验过事件的人的具体而现实的对话。" 作曲家闵灿洪说 "赋予某些事件和行为'意义'的对话,使作品和人物变得不现实" "他们的对话不应该是巨大的讨论,而应该是谈论个人感情和体验的对话。 只有这样才能接触到观众。" 此外,她指出,歌词传递的信息量太大,实际歌词量也很大。 "把想要传达的内容压缩,压缩,最简单整理的歌词与好的旋律相遇时,就能在歌词和音乐上形成互动,"他说。作曲家闵灿洪(音)说"对阅读有好处的和对唱歌有好处的歌词不同",并建议重新检查作品中的歌词。
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[メンタリング] ヴィーダシュタント
日時:9月16日(月)午前11時~1時
場所:(株)ライブ事務室
劇作メンター::キム・テヒョン演出
作曲メンター::ミン・チャンホン作曲家
ミュージカル<ヴィーダシュタント>は1938年、ドイツのヒトラー学校を背景にナチスに対抗する少年たちの話を紹介する。 テーブル・リーディングと1次のメンタリングを経た<ヴィーダシュタント>は全体的なストーリーの流れに変化はないが、問題点と指摘された主人公マグナスの設定と分量が調整され、演劇<ハムレット>を公演するシーンが大幅に修正された。 これで学校生活、フェンシング、演劇など大きく三つに分けていた事件が学校生活とフェンシング中心に整理され、作品の集中力が高くなった。 2次のメンタリングでは主に登場人物の変化の始点を中心にドラマと音楽の展開について議論した。
<ヴィーダシュタント>に登場する少年たちは、最初にはナチス政権に拒否感はなかった。 しかし、ヒトラー学校の一方的で非常識な教育方式を経験し、ユダヤ人を虐殺する「修正の夜」以降、心境に変化を起こす。 キム・テヒョン演出は「作品の中で人物たちが初めて覚醒する始点がまさに '修正の夜'のシーンだが、現在は性急に過ぎる傾向がある」言って、「他の世界の物語のようだったユダヤ人の死を少年たちが個人の悲劇として受け入れるようにする新しい事件が必要だ」と言った。 また、「新しい事件を作るのが難しいなら、既存の装置を活用するのも良い方法だ」と助言した。 例えば、ヒトラー学校で少年たちの手紙を検閲するシーンや、個人の所持品を奪うシーンをもっと「視覚的」に活用することだ。 単に手紙を奪うことにとどまらず、引き裂いたり燃やしたりすることを見せることだ。 こうなれば、人物の感情が積もることをより強く見せることができる。 それだけでなく、このような方法を数回繰り返して人物の感情をきちんと積んでから覚醒するシーンに入れば、人物が自然に歌を通じて感情を爆発させることができ、音楽をもっと果敢に使える。
またキム・テヒョン演出は「劇後半にドラマ構成を少しダイナミックにする必要がある」と言って、最後に主人公のマグナスとライバルであるフレドリックのフェンシングシーンでこれという反転がないことを指摘した。 最も緊張感あふれるシーンでなければならないが、現在はあまりにも予想可能な進行で気が抜けるというのだ。 キム・テヒョン演出は最後のシーンで、核心は「マグナスの犠牲」だといい、マグナスが犠牲を選択するまでの苦悩と葛藤、そして反転の装置を作るべきだと言った。 様々な方法があるだろうが、劇前半で積まれてきたマグナスとフレドリックとの関係、あるいはマグナスと親しいアベルとの関係を積極的に活用して、より劇的なシーンを作り出す必要がある」と言った。 関係を利用したドラマ構成が、ありふれたメロドラマ的な構成だが、ミュージカルが大衆劇であるだけで参考に値する」と言った。
ミン・チャンホン作曲家も「人物の変化の動機が急いで登場する」といい、キム・テヒョン演出と同様の意見を示した。 その例として、「ナチスに対する忠誠心が高かったフレドリックは、妹の死で変化を経験するが、以後、自分の決心を現すシーンの間のストーリーの飛躍が相当である」といい、「この間にナンバーを挿入してフレドリックの変化を観客がより簡単に受け入れられるようにすればいいだろう」とアドバイスした。 主人公のマグナスに対しては、台本上でも歌的にも主人公として受け入れるには、劇で得られる情報が不足していることを指摘し、観客がマグナスに移入できるように情報を提供しなければならないと言った。 特に劇中にマグナスのソロナンバーがないことを思いだして、「少なくとも劇序盤と後半にマグナスのソロナンバーが必要だ」と言った。
ミン・チャンホン作曲家は、歌詞や台詞において「歴史的な事件、ナチスの蛮行について客観的な表現が多く登場する」と言いながら「少年の言葉は事件を体験した人々の具体的で現実的な台詞にならなければならない」と言った。 ミン・チャンホン作曲家は、「ある事件と行為に’意味'を与える言葉は、むしろ劇と人物を非現実的なものにする」といい、「少年の台詞は巨大談論ではなく、個人の感情と体験を話す台詞になってこそ、観客にも感じられる」と言った。 また、現在歌詞が伝える情報量が多すぎて、実際に歌詞量も多いと指摘した。 「伝えようとする内容を圧縮して圧縮し、最も簡単に整理した歌詞が良いメロディと出会った時、歌詞と音楽にシナジーを作れる」とアドバイスした。 ミン・チャンホン作曲家は、読みやすい文章と歌いやすい文章は違うという点を想起させ、作品の中のナンバーの歌詞を再点検することを勧めた。
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[Mentoring] Musical [Wiederschtant]
Date: September 16th, 11 a.m. to 1 p.m.
Places: Live Office
The Mentor: Directer by Kim Tae-hyung.
Composition Mentor: Composer Min Chan Hong
The musical [Wiederschtant] tells the story of boys against the Nazis in 1938 at the Hitler School in Germany. After a full reading, the primary guidance, [Wiederschtant] has not changed its course. The setting and quantity of the main character Magnus have been adjusted, and the scene of performing Hamlet has been drastically modified. This increased the concentration of the work as the case, which had been divided into three main parts: school life, fencing, and theater, was organized mainly by the school life and fencing. In the second mentoring, we discussed drama and music development, mainly focusing on where the characters changed.
The boys in [Wiederschtant] were initially unresponsive to the Nazi regime. However, the mood changes after the "Revolutionary Night" in which Hitler's school undergoes unilateral and unreasonable education and massacres Jews. Kim Tae-hyeong, the director of the film, said, "The scene is where the characters first realize. There is a tendency to rush over now," he said, adding, "We need a new case in which boys accept the death of a Jew who seemed like a story of the world as a tragedy." He also advised that "if it is difficult to create a new case, it is a good way to use existing devices." For example, it is more "visual" to use the scene of censoring boys’ letters and taking away personal belongings from Hitler School. It's not just about stealing letters, it's about ripping or burning them. This will show the emotional build-up of the persona more strongly. Not only this, but also when the person is turned into a scene where he or she learns after building up the emotion of the person several times, the person can naturally explode the emotion through the song. And music can be used bravely.
Also, director Kim Tae-hyung pointed out that there was no reversal in the fencing scene of the main character Magnus and rival Fredric at the end, saying the drama needs to "make the plot of the drama a little more dynamic later in the play." It should be the most suspenseful scene. But now it is too predictable. That means you're running out of energy. "The core of the final scene is the sacrifice of Magnus," Kim said. "Before Magnus chooses to make sacrifices, we need to prepare devices of anguish, conflict and reversal." There are many ways to do that, but it's good to take advantage of Magnus' relationship with Fredric or Magnus' close relationship with Abel. It is necessary to create a more dramatic scene. Using relationships to organize dramas is a very common melodrama composition, but it is worth taking into account as the musical is a popular play."
Composer Min Chan-hong also offered a similar opinion of Kim Tae-hyung's advice. "The reason for the change in character appears urgently." For example, Fredric, who is loyal to the Nazis, undergoes a change in his sister’s death. Afterwards, he suddenly changes in scenes that reveal his resolution. In between, he advised, "It would be good to insert a number to make Fredric's change easier for the audience to accept." As for the main character Magnus, he pointed out the lack of information on the main character in the script or in the song. Information should be provided so that the audience can understand Magnus. In particular, he pointed out that there is no Magnus solo number. We need a Magnus solo number, at least in the early and late stages.
"There are a lot of objective expressions about historical events and Nazi atrocities," composer Min Chan-hong said in the lyrics and lines. "The boy's words should be specific and realistic lines for those who have experienced them." "The words meaning the importance of an event and action make the drama and character unrealistic," composer Min Chan-hong said. "A boy's lines should not be a huge story, but a line that shows his or her personal feelings and experiences, so the audience can understand it." He also pointed out that the amount of information that lyrics deliver is currently high. "Compress what you want to convey. When the lyrics, which are compressed and the simplest organized, meet good melodies, you can create energy for the lyrics and music," he said. Composer Min Chan-hong told me that reading and singing are different. He recommended that the lyrics of the numbers in the work be reviewed.
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