- 뮤지컬 <메이크업>
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<메이크업> 멘토링 현장
일시: 극작-9월 14일(토) 오후 4시~6시 / 작곡-9월 22일(일) 오후 3시~5시
장소: ㈜라이브 사무실 / 대학로 타스 카페
극작 멘토: 이희준 작가
작곡 멘토: 민찬홍 작곡가
뮤지컬 <메이크업>은 사회와 가족의 기대에 억지로 자신을 끼워 맞춰 살던 의건, 우진, 수정이 각자의 방식으로 진짜 자신을 찾는 과정을 그린 작품이다. <메이크업>의 조수지 작가는 1차 멘토링을 바탕으로 등장인물의 설정을 대폭 수정했다. 아나운서 수정과 재벌 2세 우진은 학교 선후배에서 남매로 바뀌고, 직업도 모두 화장품 회사 임직원으로 변경됐다. 의건의 라이벌인 인기 뷰튜버 ‘베지터’는 분량을 더 늘려 극의 긴장감을 높였다. 등장인물이 설정이 바뀌면서 이야기도 대폭 수정됐다. 태권도 선수에서 뷰튜버로 변신하는 의건의 이야기는 그대로 유지되었지만, 수정과 우진의 이야기는 화장품 회사를 배경으로 가족의 기대와 자신의 꿈 사이에서 갈등하는 이야기로 정비됐다.
이희준 작가가 진행한 극작 멘토링은 주로 새롭게 변경된 인물 설정을 중심으로 진행됐다. 극 중 유일한 악역이자 주인공 의건의 라이벌인 배지터에 대해 이희준 작가는 “배지터와 의건이 엮이는 사건은 더욱 강력한 보상과 동기부여가 필요하다”고 말했다. 다시 말해 두 사람의 사이의 사건이 극을 전개하는 동력이 되어야 한다는 것이다. 배지터와 의건의 관계를 지금 보다 더 유기적으로 설정할 필요가 있다고 설명하고 이를 위해 나이나 성격, 두 사람 사이의 전사 등을 재설정하는 것도 고려해볼 것을 권했다.
또 이희준 작가는 “극 전반에 밝은 이미지가 가득한데 자꾸 어둡고 무거운 이야기로 파고 들어가는 경향이 있다”는 것을 지적하며 작품의 장점을 저해하는 의주, 우성에 대해서 조언했다. 의건의 쌍둥이 누나이자 불치병을 앓고 있는 의주는 역설적으로 의건, 우진, 수정에게 건강하고 밝은 에너지를 전달하는 인물이다. 하지만 극 중후반에는 병원에 입원하고 있다는 설정만 나올 뿐 이렇다 할만한 역할이 없다. 이희준 작가는 “현재 대본의 의주는 극 전개에 동력으로 역할을 못할 뿐더러 관객을 마음을 무겁게 하는 존재”라며 “오히려 초반 설정처럼 의주가 고등학생 때 세상을 떠나면서 나머지 인물에게 영향을 더 끼치는 편이 나을 것 같다”고 말했다. 남부러운 것 없는 재벌 2세지만 백수가 되고 싶어 하는 우성에 대해서 이희준 작가는 “극의 분위기와 달리 부정적인 인물인 동시에 다른 인물에 비해 에너지가 부족하다”며 인물을 보다 긍정적인 방향으로 강화할 필요가 있다고 말했다. 한편, 이희준 작가는 극의 전반적인 구성에 대해서는 “각 인물의 에너지를 바탕으로 약간 ‘쇼’ 스타일을 접목하는 것”을 제안했다.
민찬홍 작곡가는 작곡 멘토링에서 현재 완성된 다섯 넘버 중 일부가 “곡 형식이 완벽하지 않음”에 대해서 지적했다. 이런 문제가 발생하는 이유로 “작곡가가 음악적 구조 정리를 하지 않고 가사를 다 살려서 작곡을 하려다 생기는 것”이라고 설명하고, 이 경우 작가와 상의해 가사를 바꿔야 한다고 했다. 가사는 비단 곡 구조의 문제뿐만 아니라 멜로디의 문제도 야기시켰다. 민찬홍 작곡가는 “가사의 리듬과 멜로디의 리듬이 조화롭지 못한 부분이 많다”고 말했다. 이어 “가사와 멜로디의 리듬이 충돌하지 않아야 가사 전달력이 높아진다”며 이를 해결하기 위해 멜로디에 가사를 수정하거나 곡을 먼저 작곡한 후 가사 작업을 하는 등의 방법을 제시했다. 가사가 완성된 후 가사 수정 작업이 불가능한 환경이라면, “우선 가사 작업에 신경을 더 써야”하며 가사가 완성된 후에는 “작곡 전에 말의 리듬을 면밀하게 살피는 작업이 필요하다”고 말했다.
민찬홍 작곡가는 솔로 넘버의 쓰임에 대해서도 더 고민해 볼 것을 주문했다. 현재 작품에 등장하는 대부분의 솔로 넘버는 자기 속마음을 털어놓는 도구로만 사용되고 있다. 때문에 여러 형태로 다양한 활용이 필요하다는 지적이다. 또 민찬홍 작곡가는 등장인물의 개성이 뚜렷하고 독특한 만큼 속마음을 말하는 넘버와 일반적인 대사의 톤의 격차가 벌어지는 문제도 제기했다. 이 경우 등장인물에게 일관성을 찾기 어려워 관객이 쉽게 이입하지 못한다며, “각 인물의 개성을 노래로 표현할 수 있는 방법을 찾아야 한다”고 말했다.
한편, 민찬홍 작곡가는 넘버가 시작하는 지점에 대해서 갑자기 노래가 시작하는 경향이 많다며 아무런 상황 없이 갑자기 노래가 시작되면 관객이 당황한다고 말했다. 따라서 노래를 시작하는 부분에는 노래를 해야만 하는 사소한 상황을 만들어주는 것이 좋다고 조언했다.
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[Mentoring] Musical 《Makeup》
日期:剧作-9月14日(周六)下午4时至6时/作曲-9月22日(日)下午3时至5时
场所:(株)LIVE办公室/大学路塔斯咖啡厅
剧本mentor: Heejun Lee 编剧
作曲mentor: Changhong Min作曲家
音乐剧《Makeup》讲述了强求社会和家庭期待的Yi-gun,Wu-jin,Soo-jung各自寻找自己的过程。《Makeup》的作家Su-ji Jo以第一次指导为基础,对登场人物的设定进行了大幅度的修改。播音员水晶和富二代Wu-jin从学校的前后辈变成了兄妹,职业也全部变更为化妆品公司的员工。Yi-gun的竞争对手Buitube《Begetter》则增加了戏份,增加了剧情的紧张感。随着登场人物设定的改变,故事也被大幅修改。从跆拳道选手变身为Beautube的义健的故事维持了原样,但Soo-jung和Wu-jin的故事以化妆品公司为背景,在家人的期待和自己的梦想之间矛盾不断。
Hee-jun Lee作家进行的指导主要是以新变更的人物设定为中心进行。对于剧中唯一的反派,也是主人公Yi-gun的对手,编剧Hee-jun Lee说:"贝吉特和Yi-gun串联的事件需要更有力的补偿和动机。" 换句话说,两人之间的事件应该成为剧情发展的动力。他解释说有必要将贝吉特和Yi-gun的关系设定得更有机,并建议考虑为此重新设定年龄,性格,两人之间的战史等。
另外,Hee-jun Lee作家指出"整体上充满明朗的形象,但总是有向黑暗,沉重的故事深入的倾向",并就妨碍作品优点的部分提出了建议。Yi-ju患有不治之症。反过来,它向Yi-gun,Wu-jin,Soo-jung传递健康,明亮的能量。但是后期只有住院的设定,没有特别的设定。Hee-jun作家说。"Yi-ju在剧情展开过程中没能起到动力作用,让观众心情沉重。反而像最初的故事一样,Yi-ju在高中时期死亡,对其他人物产生影响会更好。" Lee作家说。虽然是财阀的子女,但想成为无业游民的Wu-sung表示:"与故事的氛围不同,我是一个消极的人物,同时与其他人物相比,我的能量不足,需要向积极的方向加强。" 另外,Lee作家提议。对于剧情的整体构成,"以各个人物的能量为基础,稍微结合一下'Show'风格吧!"
Min作曲家在作曲指导中指出,目前完成的五首歌曲中,有一部分"歌曲形式不完美"。对于出现这种问题的原因,他解释说"作曲家不对音乐结构进行整理,而是想要将歌词全部唱出来的作曲方式",并表示在这种情况下应该和作家商议后更换歌词。歌词不仅引发了歌曲结构的问题,还引发了旋律的问题。Min作曲家说:"歌词的节奏和旋律有很多不协调的地方。" 接着她说"歌词和旋律的节奏不冲突才能提高歌词的传达力",为了解决这个问题,她提出了在旋律上修改歌词或先作曲后再进行歌词创作等方法。如果说歌词完成后无法进行歌词修改工作,那么"首先要在歌词制作上多下功夫",歌词完成后"需要在作曲之前仔细观察歌词的节奏"。
Min作曲家还要求进一步思考solo的用途。现在作品中的大部分solo都只作为倾诉自己内心想法的工具。 因此,有人指出,有必要以各种形式进行多种利用。此外,Min作曲家还提出了人物个性鲜明,独特,唱出心里话与一般台词风格差距拉大的问题。他说,这种情况下,出场人物很难找到连贯性,观众不容易移入,"必须找到一种方法,用歌声来表现每个人物的个性"。另外,Min作曲家表示,歌曲往往突然开始,在没有任何情况的情况下突然开始演唱,观众会很惊慌。因此,建议在开始唱歌的部分,最好是制作出必须唱歌的细节。
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[メンタリング] <メイクアップ>
日時:劇作-9月14日(土)午後4時~6時/作曲-9月22日(日)午後3時~5時
場所:(株)ライブ事務室 / 大学路タスカフェ
劇作メンター:: イ・ヒジュン作家
作曲メンター::ミン・チャンホン作曲家
ミュージカル<メイクアップ>は、社会と家族の期待に無理やり自分を組み合わせていたウィゴン、ウジン、スジョンが、各自の方式で本当の自分を探す過程を描いた作品だ。 <メイクアップ>のチョスジ作家は1次のメンタリングを基に登場人物の設定を大幅修正した。 アナウンサーのスジョンと財閥2世ウジンは、学校の先輩と後輩で兄妹に変わって、職業も化粧品会社の役職員に変更された。 ウィゴンのライバルである人気ビューティーユーチューバー「ベジータ」は分量をさらに増やして劇の緊張感を高めた。 登場人物が設定が変わってストーリーも大幅に修正された。 テコンドー選手からビューティーユーチューバーに変身するウィゴンの話はそのまま維持されたが、スジョンとウジンの話は化粧品会社を背景に家族の期待と自分の夢の間で葛藤する話として整備された。
イ・ヒジュン作家が進めた劇作「メンタリング」は、主に新しく変更された人物設定を中心に行われた。 劇中唯一の悪役であり、主人公のウィゴンのライバル、ベジータについて、イ・ヒジュン作家は「ベジータとウィゴンが絡み合う事件は、より強力な補償と動機づけが必要だ」と言った。 言い換えれば、二人の間の事件が劇を展開する動力にならなければならないということだ。 ベジータとウィゴンの関係を今よりもっと有機的に設定する必要があると説明し、そのために年齢や性格、二人の間の前事などを再設定することも考慮するのを勧めた。
また、イ・ヒジュン作家は「劇全般に明るいイメージが充満しているのに、暗くて重いストーリーに入り込む傾向がある」と指摘し、作品の長所を阻害する「ウィジュ、ウソン」についてアドバイスした。 ウィゴンの双子の姉であり、不治の病を患っているウィジュは、逆説的にウィゴン、ウジン、スジョンに健康で明るいエネルギーを伝える人物だ。 しかし、劇中後半には病院に入院しているという設定が出るだけで、何という役がない。 イ・ヒジュン作家は「現在、シナリオのウィジュは劇展開に動力として役割をしてないだけでなく、観客を心を重くする存在だ」とし、「むしろ序盤の設定のように、ウィジュが高校生の時にこの世を去り、残りの人物に影響を及ぼす方がよさそうだ」と述べた。 財閥2世だが、失業者になりたがるウソンについてイ・ヒジュン作家は"劇の雰囲気とは異なる否定的な人物であると同時に他の人物に比べてエネルギーが不足する"、人物をより肯定的な方向に強化する必要があると言った。 一方、イ・ヒジュン作家は劇の全般的な構成については、「各人物のエネルギーを元に少し 'ショー'スタイルを融合すること」を提案した。
ミン・チャンホン作曲家は作曲メンタリングで、現在完成された五つのナンバーの一部が"曲形式が完璧ではないこと"について指摘した。こうした問題が発生する理由として、「作曲家が音楽的構造を整理ず、歌詞をすべて利用して作曲をしようと思ったために生じること」と説明し、この場合、作家と相談して歌詞を変えなければならないと言った。 歌詞は曲構造の問題だけではなく、メロディーの問題も引き起こした。 ミン・チャンホン作曲家は「歌詞のリズムとメロディーのリズムが調和していない部分が多い」と言った。 続いて「歌詞とメロディーのリズムが衝突しないことで歌詞の伝達力が高くなる」といい、これを解決するため、メロディーに歌詞を修正したり、曲を先に作曲した後、歌詞作業をするなどの方法を示した。 歌詞が完成した後、歌詞の修正作業が不可能な環境であれば、 "まず歌詞作業に気をつけなければならない"と言いながら、歌詞が完成した後は "作曲前に言葉のリズムを綿密に調べる作業が必要だ"と言った。
ミン・チャンホン作曲家は、「ソロナンバー」の使い方についても、もっと悩んでみることを注文した。 現在、作品に登場する大部分のソロナンバーは、自分の本心を打明ける道具としてのみ使われている。 そのため、様々な形で活用する必要があると指摘である。 また、ミン・チャンホン作曲家は登場人物の個性がはっきりしていて独特だため、本心を言うナンバーと一般的な台詞のトーンの格差が広がる問題も提起した。 この場合、登場人物に一貫性を探し難しくて観客が良く移入できないといい、「各人物の個性を歌で表現できる方法を探さなければならない」と言った。
一方、ミン・チャンホン作曲家は、「ナンバーが始まる始点について、急に歌が始まる傾向がある」といい、「何の状況もなく急に歌が始まったら観客は戸惑う」と言った。 従って、歌が始まる部分には、歌わなければならない些細な状況を作ってあげる方が良いと助言した。
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[Mentoring] Musical [Make-up]
Time: Sept. 14. Tuesday. (Play) 4 p.m.~6 p.m. on / (Composition) 3 p.m.~5 p.m.
Place: Live Office / Daehangno Tas Cafe
Drama Mentor: Writer Lee Huijoon Composition Mentor: Composer Min Chanhong
The musical [Make-up] deals with the story that Euigun, Woojin and Sujeong find themselves in their respective ways, as they forced themselves to live up to the expectations of society and their families. Based on primary mentoring, Jo Suji, author of this work has drastically changed the character’s settings. The announcer Sujeong and the Chaebeol(the rich family)'s second-generation Woo-jin have been changed from senior to younger siblings at schools. All jobs were also changed to executives and employees of the cosmetics company. The strong rival, Bezitter, has increased his importance raising the tension. With the settings changed, the story become to be different drastically. The story of the protocol of changing from a taekwondo fighter to a youtube remained the same. The story of Sujeong and Woojin, however, has been made into a story of conflict between the expectations of their families and their dreams against the background of a cosmetics company.
The play mentoring, which was conducted by Lee Huijoon, was mainly focused on setting up new characters. As for Bageter, the only villain in the play and rival of the main character, author Lee Huijoon said, "The case in which Bageter and Bill are related with requires stronger compensation and motivation." In other words, the events between the two should be the force behind the drama. It is necessary to establish a more organic relationship between Bageter and Yigun than now," he explained. To this end, he said, "We should consider resetting the past stories between the two."
Lee Huijoon also pointed out that the drama is full of bright images but tends to find dark and heavy stories. He advised against the superiority of his work. Euijoo, who is a twin sister of the medical school and suffers from incurable diseases, is paradoxically a person who delivers bright energy to the medical school, Sujeong. However, there is no clear role in the drama, with only the setting that he is hospitalized in the middle or the latter half of the drama. "The current script's will is not only a driving force in the development of the play, but it also weighs the audience's mind," said author Lee Huijoon. "But as in the early setting, it would be better for the script to influence the rest of the character as he passed away from high school." As for his peerless second-generation Chaebol, but eager to become a white-collar worker, author Lee Huijoon said, "Unlike the atmosphere of the drama, he is a negative character. There is a lack of energy compared to other people," he said, adding that the character needs to be strengthened in a more positive direction. On the other hand, author Lee Huijun suggested that the plot should be "based on the energy of each character, and incorporate a slightly ‘show’ style."
In the songwriting mentoring, composer Min Chanhong pointed out that some of the five currently completed numbers are "not perfect." "The problem is that the composer is trying to compose using lyrics without organizing the structure," he explained. In this case, we should consult with the writer to change the lyrics." The lyrics create not only problems with the structure of the song but also problems with the melody. There are many areas where the rhythm of the lyrics and the rhythm of the melody are out of tune, composer Min Chanhong said. "The rhythm of lyrics and melodies should not collide. If it does so, the lyrics can be understood," he said. He suggested ways to correct the lyrics to the melody or write the songs first and then write the lyrics. If it is impossible to modify the lyrics after the lyrics are complete, he said, "Be more careful with the lyrics first," and after the lyrics are complete, "it is necessary to closely examine the rhythm of the words before the song is finished."
Composer Min Chanhong also asked us to think more about the use of solo numbers. Most of the solo numbers that appear in the current work are used only as a tool to open up mind of an audience. For this reason, various uses are needed in many forms." In addition, composer Min Chanhong pointed to the issue of widening the gap between the heartfelt number and the general tone of the lines, as the character's personality is distinct and unique. In this case, it`s hard to find consistency in the characters. The audience cannot easily assimilate into the character. We need to find a way to express the individuality of each person by singing."
Meanwhile, composer Min Chanhong pointed out that when it comes to where the number starts, the song tends to start all of a sudden. If the song suddenly starts without a certain situation, the audience is embarrassed." Therefore, it is better to create a trivial situation where the actor have to sing."
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