- 글로컬 뮤지컬 라이브 시즌4
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창의특강2 - 뮤지컬 작법과 무대화
일시: 2019년 8월 14일(수) 13시~14시 50분
장소: 동국대학교 혜화별관
강사: 추정화 연출
지난 8월 14일 <글로컬 뮤지컬 라이브> 시즌4 두 번째 창의특강이 동국대학교 혜화별관에서 열렸다. 특강은 본 사업의 멘토이자 <달을 품은 슈퍼맨>, <인터뷰>, <루드윅> 등 다수 뮤지컬을 창작한 추정화 연출이 진행했다. 그는 이날 ‘뮤지컬 작법과 무대화’를 주제로 자신이 뮤지컬 제작과정에서 창작자로서 겪은 어려움과 고민을 풀어냈다.
‘어떻게’로 시작하는 이야기
글을 쓸 때 가장 먼저 어떤 생각을 하나? 추정화 연출은 이 질문으로 강의를 시작했다. 다양한 답변이 나왔다. ‘어떻게 하면 내 작품을 관객들에게 어필할 수 있을까’, ‘어떻게 하면 작품을 더 독창적이고 신선하게 만들 수 있을까’ 추정화 연출은 모든 답변에 공통으로 등장하는 ‘어떻게’라는 말에 주목했다. 그는 “뮤지컬 제작과정에서 ‘어떻게’라는 말을 끝까지 붙잡고 가야 한다”고 말했다.
추정화 연출은 자신이 처음 극작과 연출을 맡았던 뮤지컬 <달을 품은 슈퍼맨> 역시 비슷한 질문에서 시작됐다고 말했다. 달동네에 사는 인물의 고민과 성장을 다룬 <달을 품은 슈퍼맨>은 의료사고로 장애를 갖게 된 지인에게 영감을 얻어 작품을 구상했다. 작품을 만들 때 가장 고민한 것은 접근하기 조심스러운 소재를 ‘어떻게 풀어낼 것인가’였다. 추정화 연출은 이 내용을 심각하게 풀어내는 대신 ‘의료사고를 당한 주인공이 세상을 이겨내는 이야기’로 재미있게 그려내고자 했다. 추정화 연출은 “권력자의 입장에서 주인공을 비롯한 등장인물들은 ‘실패자’, ‘경계 밖에 있는 아웃사이더’”라며 “<달을 품은 슈퍼맨>을 통해 사회를 향한 그들의 ‘한방’을 표현하고 싶었다”고 말했다.
협업, 뮤지컬의 제작과정
이어 추정화 연출은 원고에서 무대 위 작품으로 변하는 과정에 대해 이야기했다. 뮤지컬은 협업을 전제로 한다. 제작사, 연출, 작가, 작곡가, 배우, 안무가, 무대감독, 무대디자이너 등 많은 사람이 한 작품을 만드는 데 뛰어든다. 이러한 상황에서 연출·작가는 설득과 조율의 역량을 발휘해야 한다. 추정화 연출은 자신의 초고를 ‘누워있다’고 표현했다. 배우들은 누워있는 원고를 세우는 사람들이다. 즉, 작가가 쓴 대본은 배우들의 호흡과 만난 순간 입체감 있게 드러난다는 말이다. 여기서 가장 주의해야 하는 상황은 배우가 작가의 의도와 다른 해석으로 연기할 때다. 추정화 연출은 이러한 의견 충돌 상황에서 “감정적으로 말하기보다는 작품의 색깔과 장면의 목표를 논리적으로 설명하는 게 중요하다”라고 조언했다.
이처럼 협업 과정에서 여러 어려움을 만날 수 있지만, 동시에 시너지 효과의 즐거움도 느낄 수 있다. 추정화 연출은 뮤지컬 <은밀하게 위대하게>를 작업하며 겪은 일화를 예시로 들었다. 이 작품에서는 협소한 공간, 적은 수의 배우들로 큰 규모의 액션 장면을 만들어야 했다. 현실적인 제약 속에서 안무가와 오랜 고민의 시간을 가졌고, 결국 가장 좋은 동선을 찾아냈다. 작곡가는 비어 있는 공간을 음악으로 채워주었고, 분장디자이너와 의상디자이너는 빠른 인물 전환을 도왔다. 추정화 연출은 “이 장면을 구현하기 위해 혼자 달린 게 아니라 다른 창작진도 함께 달렸다”며 동료의 소중함을 강조했다. 이어 “뮤지컬의 경우 소극장이더라도 20~30명의 스태프와 배우들이 필요하다”라며 “대인원이 한 목표 지점을 향해 가는 것은 어려운 과정이지만, 목적지에 도착했을 때 훨씬 뿌듯하고 보람 있을 것이다”라고 전했다.
극적 전개가 보이는 넘버
추정화 연출은 가사 작업 역시 뮤지컬 제작 중 핵심적인 부분이라고 말했다. 대중가요와 달리 뮤지컬에서 가사는 곧 대사이기 때문이다. 따라서 창작자는 어떤 대사를 가사로 만들어야 할지, 대본의 어느 부분에 넘버를 등장시켜야 할지 심도 있게 고민하는 시간을 가져야 한다. 추정화 연출은 “단순히 인물의 심상을 음악으로 옮기는 것은 좋지 않다”라며 “넘버 안에 극적 전개를 녹여 내야 한다”고 말했다. 예를 들어, ‘하지 말자’, ‘절대로 할 수 없어’로 시작한 넘버를 치열한 전개 끝에 ‘하자’라는 변화된 다짐으로 끝낼 수 있다. 듀엣으로 한 인물을 설득할 수도 있고, 사랑 고백으로 시작해 연인이 된 것으로 곡을 마무리할 수도 있다. 또한 가사의 한 부분을 ‘훅(Hook)’으로 만드는 작업 역시 중요하다. 훅은 넘버에 리듬감을 부여하고 함축적인 언어를 통해 관객에게 인물의 목표 혹은 작품의 주제 의식을 전달한다. 추정화 연출은 가사 작업을 검토하는 과정으로 ‘대본에서 넘버를 삭제해 보는 것’을 제안했다. 그는 “넘버를 삭제했는데 줄거리가 전개된다면 잘못된 대본”이라며 “중요하고 치열한 장면을 넘버로 표현해야 한다”고 조언했다.
추정화 연출은 작가를 ‘맨땅에 헤딩하는 사람’으로 표현했다. 아무것도 없는 빈 종이에서 인물과 스토리를 탄생시키는 존재라는 의미다. 공간과 예산이 한정돼 있다는 어려움이 있지만, 상상하는 것을 포기하거나 너무 쉽게 현실과 타협해서는 안 된다. 추정화 연출은 “상상을 실현하기 위해 최대한 노력하는 것이 중요하다”라며 “어렵더라도 꿈을 포기하지는 말자”고 격려를 전했다.
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创意特讲2 - 关于音乐剧创作和舞台化的核心要点
日期:2019年8月14日(星期三)13时至14时50分
地点:东国大学惠化别馆
讲师:Chu Junghwa 导演
8月14日<Glocal Musical Live 4>第二次创意讲座在东国大学惠化别馆举行。《拥抱月亮的超人》,《Interview》, 《Ludwig》等多部音乐剧的Chu Junghwa导演担任。 当天,他以《关于音乐剧创作和舞台化的核心要点》为题,讲述了自己在音乐剧制作过程中作为创作者所经历的困难和苦恼。
以"怎么"开头的故事
写作时最先想的是什么? 导演Chu Junghwa提出这个问题,并开始讲。 答案多种多样。 "怎样才能把我的作品传达给观众","如何让作品更新颖",导演Chu Junghwa将注意力集中在"如何"上。 他说:"'乐此不疲'的苦恼要一直持续下去。"
Chu Junghwa导演表示,首次担任剧作和导演的音乐剧《月亮的超人》也是从类似的问题开始的。 《拥抱月亮的超人》讲述的是生活在贫困村的人物的苦恼和成长,是看到经历过医疗事故的人后制作的。 在创作作品时,最苦恼的是"如何解决难以接近的素材"。 Chu导演没有深刻地谈论这个内容,而是用"医疗事故人物与世界对抗的故事"来有趣地描述。 她说:"站在权力者的立场上,以主人公为首的登场人物都是失败者","想通过《拥抱月亮的超人》表现他们面向社会的痛快punch"。
合作,音乐剧的制作过程
Chu 导演讲了从稿纸上的字变成舞台上作品的过程。 音乐剧需要合作。 制片人,导演,编剧,作曲家,演员,编舞家,舞台总监,舞台设计师等许多人在创作一部作品时都会参与其中。 在这种情况下,导演,编剧必须发挥说服和协调的力量。 Chu 导演称草稿处于无生命状态。 演员是给文章送生命的人。 剧本和演员们见面的瞬间,就产生了立体感。 这里最需要注意的情况是演员用不同于作家意图的解释来演绎的时候。 Chu 导演建议,在这种意见冲突的情况下,"不要感情用事,重要的是从逻辑上说明作品的颜色和场景的目标"。
虽然在合作中会遇到很多困难,但同时也能感受到协同的愉悦。 Chu Junghwa导演在制作音乐剧《隐秘而伟大》时讲述了经验。 在该作品中,以狭小的空间,少量的演员制作了大规模的动作场面。 虽然有现实的制约,但和编舞家商量了很久。 最终找到了最好的行动方向。 作曲家用音乐填满了空着的剧本。 化妆设计师和服装设计师迅速帮助人物转换。 导演Chu Junghwa说:"这不是为了体现这个场面而一个人跑的。 其他创作人员也一起跑",强调了同僚的重要性。
"音乐剧小剧场也需要二三十名工作人员和演员。 许多人员走向一个目标点是一个艰难的过程。 但当你到达目的地时,你会感到欣慰和有意义。"
能看到戏剧性进展的歌曲
导演Chu Junghwa说,歌词工作是音乐剧制作中的核心部分。 与大众歌谣不同,音乐剧中歌词是人物的话。 因此,创作者应该考虑把什么话做成歌词,把音乐放在剧本的哪个部分。 导演Chu Junghwa说:"单纯把人物的心转移到音乐上是不好的,歌曲里应该加入故事展开的东西。" 比如,从《不要做》,《不能绝对做》开始唱的歌,最后可以以"做"结束。 可以用Duet歌曲来说明一个人。 虽然以告白开始,但是以成为恋人的内容结束歌曲。 另外,把歌词的一部份做成"Hook"也很重要。 钩拳给歌曲带来节奏感。 通过含蓄的语言,向观众传达人物目标或作品的主题意识。 Chu Junghwa导演在检讨歌词工作的过程中,提出了"从剧本中删除歌曲"的建议。 他建议,"如果歌曲删掉了,但内容是对的,那是错误的剧本,应该用歌曲来表现重要而激烈的场面。"
Chu Junghwa导演形容作家是"冒犯挑战的人"。 意思是说,在什么都没有的纸上制造人物和故事。 存在空间和预算有限的困难。 但不能放弃想象。 不能轻易与现实妥协。 Chu Junghwa导演鼓励参赛者们说:"为实现梦想,努力才是最重要的","即使困难,也不要放弃梦想"。
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創意の特講2-ミュージカル作法と舞台化
日時:2019年8月14日(水)13時~14時50分
場所: 東国大学校・恵化別館
講師: チュ・ジョンファ演出
8月14日、<グローバルミュージカルライブ>シーズン4二番目の創意の特講が東国大学の恵化別館で行われた。 特別講演は本事業のメンターでおり、<月を抱いたスーパーマン>、<インタビュー>、<ルードウィーク>など、多数のミュージカルを創作したチュ・ジョンファ演出が手がけた。 彼はこの日、「ミュージカル作法と舞台化」をテーマに、ミュージカル制作の過程で創作者として経験した困難と悩みを解き明かした。
'如何'から始まるストーリー
文章を書く時真っ先にどんな考えをするか? チュ・ジョンファ演出はこの質問で講義を始めた。 多様な回答が出た。 「どうすれば私の作品を観客にアピールできるのか」「どうすれば作品をもっと独創的で新鮮に作れるのか」 チュ・ジョンファ演出はすべての答えに共通して登場する「どうすれば」という言葉に注目した。 彼は「ミュージカル制作の過程で '如何'という言葉を最後までつかんでいかなければならない」と言った。
チュ・ジョンファ演出は、自身が初めて劇作と演出を担当したミュージカル<月を抱いたスーパーマン>も同じような質問から始まったと言った。 スラム街に住む人物の悩みと成長を扱った<月を抱いたスーパーマン>は、医療事故で障害を持つようになった知り合いからインスピレーションを得て作品を構想した。 作品を作る時に一番悩んだのは、近寄りにははばかりがある素材を「どのように解き明かすか」だった。 チュ・ジョンファ演出は、この内容を深刻に解く代わりに、「医療事故に遭遇した主人公が世の中を勝ち抜くストーリ」として面白く描こうとしている。 チュ・ジョンファ演出は「権力者の立場で主人公を含む登場人物たちは'失敗者', '境界外にいるアウトサイダー'と言いながら"<月を抱いたスーパーマン>を通じて社会に対する彼らの '一発'を表現したかった"と言った。
協業、ミュージカルの制作過程
続いてチュ・ジョンファ演出は、原稿から舞台上の作品に変わる過程について話した。 ミュージカルは協業を前提とする。 制作会社、演出、作家、作曲家、俳優、振付師、舞台監督、舞台デザイナーなど、多くの人々が一つの作品作りに飛び込む。 このような状況で演出・作家は説得と調整の力量を発揮しなければならない。 チュ・ジョンファ演出は、自身の草稿を「横になっている」と表現した。 俳優は横になっている原稿を立てる人々だ。 すなわち、作家が書いたシナリオは、俳優たちの呼吸に会った瞬間、立体感を持って表れるということだ。 ここで最も注意しなければならない状況は、俳優が作家の意図と違う解釈で演技する時だ。 チュ・ジョンファ演出は、このような意見の衝突状況で、「感情的に語るよりも、作品の色とシーンの目標を論理的に説明するのが重要だ」と助言した。
このように協業過程で様々な困難に直面するが、同時にシナジー効果の楽しさも感じることができる。 チュ・ジョンファ演出は、ミュージカル <隠密に偉大に>を制作しながら経験したエピソードを例にとった。 この作品では狭小な空間、少ない俳優たちで大規模なアクションシーンを作らなければならなかった。 現実的な制約の中で、振付師と長い悩みの時間を持ち、結局、最も良い動線を見つけた。 作曲家は空いている空間を音楽で詰め、扮装デザイナーと衣装デザイナーは早い人物転換を助けた。 チュ・ジョンファ演出は「この場面を具現化するために、一人で走ったのではなく、他の創作陣も一緒に走った」といい、仲間の大切さを強調した。 さらに、"ミュージカルの場合、小劇場であっても20~30人のスタッフと俳優たちが必要だ"といいながら"大人員が一つの目標に向かって行くのは難しい過程だが、目的地に到着したとき、もっと胸が一杯になるし、やりがいがあるだろう"と伝えた。
劇的展開が見えるナンバー
チュ・ジョンファ演出は、歌詞作業もミュージカル制作の中で核心的な部分だと話した。 大衆歌謡とは違って、ミュージカルで歌詞が台詞になるからだ。 したがって創作者はどんな台詞を歌詞に作るべきか、シナリオのどの部分にナンバーを登場させるべきか、深く悩む時間を持たなければならない。 チュ・ジョンファ演出は「単純に人物の心象を音楽に移すのは良くない」といい、「ナンバー内に劇的展開を溶かしなければならない」と言った。 例えば、「やらない」「絶対できない」とスタートしたナンバーを熾烈な展開の末、「やろう」という変化した誓いで終わらせることができる。 デュエットで一人の人物を説得することもでき、愛の告白で始まり恋人になったことで曲を仕上げられる。 また歌詞の一部分を「フック(Hook)」にする作業も重要だ。 フックはナンバーにリズム感を与え、含蓄的な言語を通じて観客に人物の目標あるいは作品の主題意識を伝える。 チュ・ジョンファ演出は歌詞作業を検討する過程で「台本からナンバーを削除してみること」を提案した。 彼は「ナンバーを削除したが、筋書きが展開されれば、誤った台本だ」といい、「重要で激しいジーンをナンバーで表現しなければならない」とアドバイスした。
チュ・ジョンファ演出は作家を「無茶なことを無理やりにやろうとする人」と表現した。 何もなく空いてる紙から人物とストーリーを誕生させる存在という意味だ。 空間と予算が限られているという困難はあるが、想像することをあきらめたり、あまりにも簡単に現実と妥協してはならない。 チュ・ジョンファ演出は「想像を実現するためにできる限り努力するのが重要だ」といい、「難しくても夢をあきらめることはやめよう」と激励を伝えた。
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Special lecture 2 - Musical composition and staging
Date and time: August 14, 2019 (Wed) 1 pm ~ 2. 50pm
Place: Hyehwa Annex at Dongkuk University
Lecturer: Director Choo Jeong-hwa
On August 14, the second special lecture of [Glocal Musical Live] season 4 was held at Hyehwa Annex of Dongguk University. The lecture was directed by director Choo Jeong-hwa, who is a mentor of this project and who was in charge of a number of musical creations including [The superman embracing the moon], [Interview], and [Ludwig]. On the theme of “Musical composition and staging,” she solved the difficulties and troubles she faced as a creator in the musical production process.
A story that begins with ‘how’
What do you think first when writing? The director Choo Jeong-hwa began the lecture with this question. Various answers came out. 'How can I appeal my work to the audience?' And 'How can I make my work more original and fresh?' She paid attention to the common word ‘how’ that was in every answer. "In the musical production process, I have to hold onto the word ‘how to’ to the end," she said.
The director Choo Jeong-hwa said that she began asking herself with a similar question when she worked on her first dramatization and directing musical, [The Superman embracing the Moon]. [The Superman embracing the Moon], which deals with the worries and growth of a character living in a slum, was inspired by her acquaintance who was handicapped by a medical accident. The most worrying thing when making this work was ‘how to solve the material that is cautious to approach’. Instead of trying to solve this seriously, she tried to draw interestingly as 'the story of a hero who underwent medical accident and overcame the world'. The director also pointed out that "I wanted to express their 'Punch' to the society through [The Superman embracing the moon] and "characters including the protagonist are the ‘failer’ and the ‘outsider outside the boundary’ from the perspective of the authority.
Collaboration, musical production process
The director Choo Jeong-hwa talked about the process of turning from the manuscript to the work on stage. Musical presupposes collaboration. Many people, such as producers, directors, writers, composers, actors, choreographers, stage directors, stage designers, and so on, make their own work. In such a situation, the director and writer must demonstrate the ability of persuasion and coordination. The director Choo Jeong-hwa expressed her draft as ‘lying down’. Actors are those who make that draft stand up. In other words, the script written by the author is revealed in a three-dimensional sense the moment when it meets the actor's breath. The most cautionary situation here is when the actor acts with a different interpretation than the writer's intention. She advised that in this conflicting situation, "it is more important to logically describe the color of the work and the objectives of the scene than to speak emotionally."
In this way, you can meet many difficulties in the collaboration process, but at the same time, you can enjoy the joy of synergy. The director Choo Jeong-hwa exemplified the anecdotes she experienced while working on the musical [Secretly Greatly]. In this work, I had to make a big action scene with a small space and a small number of actors. I had a long discussion with a choreographer in realistic constraints and finally found the best route. The composer filled the empty spaces with music, and the makeup designers and costume designers helped to quickly change characters. She emphasized the importance of her colleagues, saying, “We did not run alone to make this scene, but other creative teams also ran together.” "In the case of musicals, even small theaters require 20 to 30 staff and actors," she said. "It is a difficult process for a large number of people to go to a target point, but it will be much more rewarding when you arrive at your destination."
The number that a dramatic development is expressed
The director Choo Jeong-hwa mentioned that lyrics are also a key part of musical production. Unlike popular songs, lyrics are lines in a musical. Therefore, creators should take time to deliberate on which lines to make lyrics and in which parts of the script number should be inserted. "It's not good to simply transfer the image of the character to the music," she said. "We must melt the dramatic development into the number." For example, a number that begins with ‘don't do it’ and ‘can't do it absolutely’ can be ended with a revised pledge called ‘Let's do it’ by intense emotion development. You can persuade a character as a duet, or you can start with a confession of love and end the song by becoming a couple. It is also important to make a part of the lyrics a ‘hook’. Hook gives rhythm to the number and conveys the consciousness of the character's goal or work to the audience by implied language. The director Choo Jeong-hwa suggested 'to remove the number from the script' as a process of reviewing the work. "Even if you delete the number and the plot unfolds without any problem, it's a bad script," she advised. "The important and fierce scenes should be numbered."
The director Choo Jeong-hwa expressed the writer is ‘a person who heads to the ground’. It means that a writer is a person who makes the characters and a story to be born from a blank piece of paper. The challenge is that space and budgets are limited, but you should not give up imagining or compromise with reality too easily. She encouraged, "It is important to try as much as possible to realize the imagination." and "Don't give up on dreams, even if difficult,"
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