창의특강1 - 음악을 통한 드라마적인 설계
일시 : 2019년 5월 31일(금) 오후 2시
장소 : 홍릉 콘텐츠 인재캠퍼스
강사 : 박병성 (‘더뮤지컬’ 국장)
<글로컬 뮤지컬 라이브> 시즌4 첫 창의특강이 홍릉 콘텐츠인재캠퍼스에서 진행됐다. <글로컬 뮤지컬 라이브> 시즌4에서는 프로그램에 선정된 창작진들을 위해 총 4차에 걸친 창의특강을 마련했다. 첫 강연자인 ‘더뮤지컬’의 박병성 국장은 ‘음악을 통한 드라마적인 설계’를 주제로 특강을 진행했다.
음악을 통한 드라마적 설계
영화, 소설, 연극, 뮤지컬 등의 서사 장르에서 가장 중요한 것은 이야기를 전달하는 수단이다. 이들은 각 장르의 특성에 맞는 서사 전달 장치를 가지고 있다. 그렇다면 뮤지컬에 가장 적합한 장치는 무엇일까? 박병성 국장은 이 질문에 대한 답으로 ‘음악’을 제시했다. 뮤지컬 음악은 등장인물이나 시대 상황을 표현하는 것뿐만 아니라 작품을 관통하는 메시지를 함축적으로 나타내기 위한 매우 핵심적인 요소다. 뮤지컬에서 음악을 통한 드라마적 설계(이하 음악적 설계)는 창작자의 의도, 주제의식을 구체적인 노래에 담아 드라마적으로 배치하는 것으로, 깊은 고민이 필요한 작업이다. 박병성 국장은 “창작자들은 종종 대본을 쫓아가는 것에 급급한 나머지 음악적 설계를 놓칠 때가 많다”라며 그 어려움을 드러냈다. 그렇다면 ‘좋은’ 음악적 설계란 무엇일까? 박병성 국장은 뮤지컬 <에비타>, <웨스트 사이드 스토리> 등을 예시로 들어 뮤지컬에서 드라마틱한 음악적 설계 방식을 설명했다.
리프라이즈, 비슷한 신호의 반복
뮤지컬 <에비타>는 아르헨티나의 영부인이었던 ‘에바 페론’의 삶을 그린 작품이다. 일반적으로 <에비타>와 같은 성-쓰루 뮤지컬에서는 반복되는 주제부를 통해 창작자의 의도를 전달한다. 즉, ‘리프라이즈(reprise)’를 적극적으로 이용한다. 박병성 국장은 “두 시간 정도의 한정된 시간 안에 이야기를 전달해야 하므로 새로운 신호보다는 이미 사용한 신호를 반복하는 게 더 효과적이다”라고 말했다. 이는 연극에서 핵심 단어를 반복 사용하는 것과 같은 맥락이다.
뮤지컬 <에비타>는 궁극적으로 ‘에바 페론은 과연 어떤 사람이었나?’에 대해 질문하는 작품이다. <에비타>에서 가장 유명한 넘버 ‘아르헨티나여, 나를 위해 울지 마세요 (Don't Cry for Me Argentina)’는 에바가 국민을 향해 자신의 진정성을 피력하는 넘버다. 이 연설 장면만 보면 작품이 에바 페론에 대해 꽤 호의적이라고 생각할 수 있다. 극 초반 에바의 장례 행렬에서 극 중 화자인 ‘체’가 부르는 ‘다 미쳤어, 왜 난리(Oh! What a Circus)’는 가볍고 비아냥거리는 뉘앙스로 에바에 대한 비판적인 시선을 드러낸다. 그런데 이 넘버의 멜로디는 ‘아르헨티나여, 나를 위해 울지 마세요’와 동일한 멜로디를 사용한다. 뮤지컬은 동일한 멜로디를 에바에 대해 호의적으로도, 또 비판적으로 사용해 마치 ‘줄다리기’를 하는 것과 같은 논쟁적 구조로 설계됐다. 이를 통해 ‘과연 에바는 대중들을 위한 성녀였나, 대중을 이용한 야망가인가’를 관객의 판단에 맡긴 것이다.
뮤지컬의 서사, 음악으로 말하다
미국 뮤지컬계의 거장 스티븐 손드하임은 뮤지컬 작곡가를 ‘음악으로 말하는 작가’라고 말했다. 그렇다면 ‘음악으로 말하는 것’은 무슨 뜻일까? 박병성 국장은 뮤지컬 <웨스트 사이트 스토리>를 예로 들어 그 원리를 설명했다. <웨스트 사이드 스토리>는 셰익스피어의 <로미오와 줄리엣>을 1950년대 미국 웨스트 사이드를 배경으로 새롭게 그린 작품이다. 러브 스토리는 물론, 당시 사회적 갈등까지 담아냈다. 작품은 사랑, 운명, 사회적 갈등의 음악적 모티프를 창작자의 의도에 맞게 배치해 주제의식을 드러낸다. 바로 이것이 손드하임이 말한 ‘음악으로 말하는 것’이다.
그 예를 살펴보면, 극 초반 샤크파 여인들이 부르는 ‘아메리카(America)’는 아메리칸 드림을 꿈꾸며 미국으로 건너온 이민자들의 희망적인 감정을 드러낸다. 이 넘버를 주도적으로 부르는 인물은 아니타인데, 이후 이 넘버는 아니타가 적대 관계인 제트파의 아지트에서 능욕을 당할 때 거칠게 편곡되어 사용된다. 미국에 대한 꿈과 기대를 그리던 노래가 절망적인 상황에서 리프라이즈된 것이다. <웨스트 사이드 스토리>는 이러한 드라마와 음악의 절묘한 구성을 통해 미국 이민자 사회의 대립과 무참히 짓밟힌 아메리칸 드림을 보여준다. 이밖에 <웨스트 사이트 스토리>는 ‘마리아(Maria)’와 ‘오늘밤(Tonight)’의 라이트 모티브를 작품 곳곳에 배치해 사랑과 비극적인 운명을 암시한다.
끝으로 박병성 국장은 “음악적 설계는 작곡가 혼자 하는 것이 아니라 작가와 함께 진행해야 하는 작업이다. 뮤지컬만이 가지는 매력적인 요소를 잘 살리기를 바란다”라며 당부를 전했다.
创意特讲1 – 通过音乐实现的戏剧性设计
进行 : 2019年5月31日(周五) 下午2点
地址 : 洪陵文化信息人才校园
讲师 : 朴炳成 (‘The Musical’ 局长)
第4季《Glocal Musical Live》第一期创意特讲在洪陵文化信息人才校园开讲。对第4季《Glocal Musical Live》各项目中选定的创作人员总共进行4期的创意特讲。第一期特讲老师是“The Musical”的 朴炳成局长,特讲主题是“通过音乐实现的戏剧性设计”。
通过音乐实现的戏剧性设计
对于电影、小说、话剧、音乐剧等叙事体裁,最重要的莫过于传达故事的手段。体裁的不同,有着最适合自己的叙事传达装置。那么,音乐剧最适合的装置是什么呢?对于这个提问,朴炳成局长给的答案是“音乐”。音乐剧的音乐,不仅需要再现登场人物或是时代情况,同时也是集中表现贯通整部作品的主旨信息的非常重要的核心要素。在音乐剧中,通过音乐实现的戏剧性设计(以下简称音乐性的设计),是将创作者的意图、主题意识放入具体的歌曲中,然后进行戏剧性的编排,这个是比较费脑子的事情。朴炳成局长指出,“创作者很多情况下往往急于剧本的追赶而对音乐上的设计有所疏忽”,不易之处也正体现在这里。那么,“好的”音乐性的设计是指什么呢? 朴炳成局长以《贝隆夫人》、《西区故事》为例,解释和说明了在音乐剧中具备戏剧性的音乐性设计方式。
回放,相似信号的反复
音乐剧《贝隆夫人》是描述阿根廷第一夫人“伊娃ㆍ贝隆”的生活的作品。《贝隆夫人》这种Song-through音乐剧,通常通过主题曲的反复渲染来传达创作者的意图。即,积极利用重奏(reprise)。朴炳成局长指出“因为需要在有限的两个小时之内有效传达故事,所以比起新的信号,反复使用已经在用的信号可以加深效果。这与话剧中反复使用核心单词是同一个原理。”
音乐剧《贝隆夫人》最终要探究的问题是“伊娃ㆍ贝隆”到底是什么样的人?作品中最有名的歌曲是“阿根廷呦,别为我哭泣(Don't Cry for Me Argentina)”,这是一首伊娃向国民表露自己真情的歌。光看这一演说场面的话,可能会认为作品对伊娃ㆍ贝隆有着极大的善意。剧的前半部分,从伊娃的葬礼队伍到剧的中间部分,作为话者的“Che”所唱的“大家都疯了,有什么好嚷嚷的(Oh! What a Circus)”以一种轻视的讥讽的色彩对伊娃投去了批判的视线。但是,这首歌却用了与“阿根廷呦,别为我哭泣”相同的旋律。音乐剧以相同的旋律既表示对伊娃的善意,又表示对伊娃的批判,设计了一种好似拔河一般的具有论争性的结构。通过这样的设计,将伊娃ㆍ贝隆究竟是“为了大众的圣女,还是利用大众的野心家?”这个问题的判断交给了观众。
音乐剧的叙事,用音乐来说话
美国音乐剧界的巨子史蒂芬ㆍ桑坦,称音乐剧作曲家是“用音乐说话的作家”。那么,“用音乐说话”是什么意思呢?朴炳成局长通过音乐剧《西区故事》来说明其中的原理。《西区故事》是将莎士比亚的《罗密欧与朱丽叶》的故事背景放到1950年代的美国西站进行新编的作品。爱情故事自然少不了,此作品还隐喻了当时的社会性矛盾。作品在表现爱情、命运、社会性矛盾的音乐性主旋律安排上符合创作者的意图,显现作者的主题意识。这就是桑坦所说的“用音乐说话”。
举例看的话,比如说,剧的前半部, “鲨鱼”帮女人们唱的“美国(America)”,显示出了那些做着美国梦,并来到美国的移民者们充满希望的情感。虽然主要唱这首歌的人物是Anita,但之后,在Anita敌对者Jeteupa的窝点,Anita遭其凌辱的时候,这首歌被改编成粗犷的风格使用。作曲家特意将描绘美国之梦以及对美国之期待的歌,在绝望而愤怒的情绪下重复使用。《西区故事》通过这样的戏剧性和音乐的绝妙融合,生动地向观众展示了美国移民社会的对立,以及残酷的被践踏的美国梦。除此之外,《西区故事》在作品的各处安排了“Maria”和“Tonight”的轻主题,暗示了爱情和悲剧性的命运。
最后,朴炳成局长嘱付大家“音乐性的设计,不是作曲家一个人的事,是需要和作家协作完成的事。希望各位能彰显出音乐剧所独有的魅力要素。”
創意特別講義1-音楽を通したドラマ設計
日時:2019年5月31日(金)午後2時
場所:ホンルンコンテンツ人材キャンパス
講師;パク・ビョンソン(ザ・ミュージカル局長)
『グローカルミュージカルライブ』シーズン4、第一回目の創意特別講義がホンルンコンテンツ人材キャンパスで開かれた。『グローカルミュージカルライブ』シーズン4では、選定された作品の創作者たちのために、合計4回の創意特別講義を行った。一回目の講演者ザ・ミュージカルの局長パク・ビョンソン氏は、「音楽を通したドラマ設計」をテーマに特別講義を行った。
音楽を通したドラマ設計
映画、小説、演劇、ミュージカルなどの叙事ジャンルにおいて最も重要なことは、物語を伝達する手段だ。これらは、各ジャンルの特性に合う叙事伝達方法を持っている。ならば、ミュージカルに最も適したものはなんなのか?パク・ビョンソン局長は、この質問について「音楽」と答えた。ミュージカル音楽は、登場人物や時代状況を表現するだけでなく、作品を通してのメッセージを凝縮して表すための非常に重要な要素だ。ミュージカルで音楽を通したドラマ設計(以下音楽設計)は、創作者の意図、主題意識を具体的に歌に込め、ドラマ化することで、深く悩むべき作業だ。パク・ビョンソン局長は、「創作者らは、台本を追いかけることに必死なあまり、音楽設計を逃すことが多い」とし、その難しさを語った。であれば、「良い」音楽設計とはなんなのか?パク・ビョンソン局長は、ミュージカル「エビータ」「ウェストサイドストーリー」などを例に挙げ、ミュージカルでドラマティックな音楽設計の方法について説明した。
リプライズ、似た信号の繰り返し
ミュージカル「エビータ」は、アルゼンチンの大統領夫人〝エバ・ペロン〟の人生を描いた作品だ。一般的に「エビータ」のような全編楽曲で紡がれるSung-Throughミュージカルでは繰り返される主題を通して創作者の意図を伝えている。すなわち、〝リプライズ〟を積極的に利用しているのだ。パク・ビョンソン局長は、「二時間ほどの限られた時間内に物語を伝達しなければならないため、新しい信号よりはすでに使用している信号を繰り返した方がより効果的だ」と話した。これは演劇でキーワードを繰り返し使うのと同じことだ。
ミュージカル「エビータ」は、究極的にエバ・ペロンは果たしてどんな人物だったのか?について問いかける作品だ。「エビータ」で最も有名なナンバー〝 アルゼンチンよ、泣かないで 〟は、エバが群衆に向かって自身の気持ちを歌った曲だ。この演説場面だけ見ると、作品がエバ・ペロンにかなり好意的であると見ることができる。劇冒頭にエバの葬儀で劇中のキーマン〝チェ〟が歌う〝こいつはサーカス〟は、軽くて皮肉る感覚でエバに対する批判的な視線を描写している。ところが、この曲のメロディーは、〝アルゼンチンよ、泣かないで〟と同じメロディーを使用している。ミュージカルは同じメロディーをエバへの好意的な曲にも、また批判的な曲にも使用し、まるで〝綱引き〟をしているような論争構造に設計されている。これによって、〝果たしてエバは民衆のための聖女だったのか、民衆を利用した野望家だったのか〟を観客に判断させたのだ。
ミュージカルの叙事、音楽で語る
アメリカのミュージカルの巨匠スティーブン・ソンドハイムは、ミュージカル作曲家を〝音楽で語る作家〟と言っている。ならば、〝音楽で語る〟とはどういうことか?パク・ビョンソン局長は、ミュージカル「ウェストサイドストーリー」を例にあげ、その原理を説明した。「ウェストサイドストーリー」は、シェイクスピアの「ロミオとジュリエット」を1950年代にアメリカウェストサイドを舞台に新たに描いた作品だ。ラブストーリーはもちろん、当時の社会的葛藤まで盛り込んだ。作品は、愛、運命、社会的葛藤の音楽的モチーフを創作者の意図に会わせて配置し、主題意識を表した。まさに、これがソンドハイムの言う〝音楽で語る〟ということだ。
その例を見てみると、劇の冒頭シャーク団の女たちが歌う〝アメリカ〟は、アメリカンドリームを夢見、アメリカへ渡ってきた移民たちの希望を描いている。この曲を主導的に歌う人物はアニタだが、その後この曲はアニタが敵対関係にあるジェット団のアジトで凌辱される時、荒い雰囲気に編曲されて使用される。アメリカへの夢と期待を描いた歌が、絶望的な状況でリプライズされたのだ。「ウェストサイドストーリー」は、このようなドラマと音楽の絶妙な構成によって、アメリカの移民社会の対立と無残に踏みにじられたアメリカンドドリームを見せてくれる。この他に「ウェストサイドストーリー」は、〝マリア〟と〝Tonight〟のライトモチーフを作品の所々に配置し、愛と悲劇的な運命を描写している。
最後にパク・ビョンソン局長は、「音楽設計は作曲家がひとりでやるのではなく、作家と共に行う作業だ。ミュージカルだけが持つ魅力的な要素をうまく生かしてもらいたい」と訴えた。
Special Lecture 1-Dramatic design through music
Date and time: May 31, 2019, Friday 2 pm
Place: Hongneung Content Talent Campus
Lecturer: ByungSung Park (Director of 'The Musical')
The first creative lecture of [Glocal Musical Live] Season 4 was held at Hongneung Content Talent Campus. In [Glocal Musical Live] Season 4, four creative lectures were prepared for the creatives selected for the program. First lecturer Byungsung Park who is a director of ‘The Musical’ gave a special lecture on the theme of 'dramatic design through music.'
Dramatic design through music
The most important thing in narrative genres such as movies, novels, plays, and musicals is the means of telling stories. They have a narrative delivery device tailored to the characteristics of each genre. What is the best device for musicals? Director Byungsung Park suggested “music” in response to this question. Musical music is not only an expression of the characters or the times but also a very important element to implicitly express the message throughout the work. Dramatic design through music in musical (hereinafter referred to as musical design) is a work that requires deep consideration as it arranges the creatives' intention and theme consciously in a specific song. Director Byungsung Park said, "The creatives are often just busy to follow the script and they used to miss the musical design." What is a “good” musical design? Director Byungsung Park explained the dramatic musical design method in musicals using examples such as musical [Evita] and [West Side Story].
Reprise, Repeat of similar signal
The musical 'Evita' depicts the life of Eva Peron, an Argentine first lady. In general, sung-through musicals such as Evita convey the creator's intention through repeated themes. In other words, they actively use 'reprise'. Director Park said, “It is more effective to repeat the signal that you have used rather than the new one because you have to tell the story within a limited time of about two hours.” This is the same context as repetition of key words in a play.
The musical 'Evita' is a work that ultimately asks 'What kind of person was Eva Peron?'. The most famous number in Evita is ‘Don't Cry for Me Argentina’ is a number that Eva expresses her sincerity to the public. If we see only this speech scene, we can think that the work is quite favorable to Eva Peron. In the early stage of Eva's funeral procession, ‘Oh! What a Circus’ sung by ‘Che’, a speaker in the play gives a light and uncomfortable nuance that reveals critical attention to Eva. And then the melody of this number uses the same melody as 'Argentina, don't cry for me'. The musical is designed with a controversial structure like a tug of war by using the same melody in favor of Eva and the same melody critically against her. Through this, the musical leaves the answers under the judgment of audiences whether Eva was a saint for the masses or ambitions using the masses.
Narrative of a musical, telling by music.
Stephen Sondheim, a master in the US musical world, called the musical composer ‘a writer who speaks with music’. What does 'speaking by music' mean? Director Park explained the principle using the musical [West Site Story] as an example. It was inspired by William Shakespeare's play Romeo and Juliet and the story is newly re-written based on the Upper West Side neighborhood in New York City. It shows not only love but also social conflict at that time. The work reveals the consciousness by arranging the musical motifs of love, destiny, and social conflict according to the creator's intention. This is what Sondheim called "speaking by music."
As an example, at the beginning of the play, ‘America’ sung by the Shark women reveals the hopeful feelings of immigrants who came to America dreaming of the American dream. Anita is the leading figure of this number, which is later adapted roughly and used when Anita is humiliated in the hiding place of the Jet people which is hostile relations with the Shark. The song that dreamed of and hoped for America was reprised in desperate situations. [West Side Story] is an exquisite composition of drama and music that reveals the conflicts of the American immigrant society and the trampled American dream. In addition, [West Site Story] suggests the love and tragic fate of 'Maria' and 'Tonight' by placing light motifs everywhere.
Finally, director Park said, “Musical design is not done by a composer alone, but it is a work to be done with the writer. I hope you can take advantage of this fascinating element that only musicals have. ”