- 글로컬 뮤지컬 라이브 시즌4
-
-
글로컬 뮤지컬 라이브 시즌4 오리엔테이션
일시 : 2019년 5월 31일 금요일 오후 3시 30분
장소 : 홍릉 콘텐츠 인재캠퍼스
지난 2015년에 첫선을 보인 후 다수의 창작 뮤지컬을 발굴한 <글로컬 뮤지컬 라이브>가 지난 5월 31일 오리엔테이션을 시작으로 시즌4의 출발을 알렸다. 이번에도 총 6작품이 지원작으로 선정돼 작품 개발에 도움을 받는다. 다만, 시즌 4는 이전 시즌과 달리 미발표된 창작 뮤지컬을 대상으로 하는 ‘작가 개발 스토리’와 주관사 라이브㈜가 보유하고 있는 IP(소설, 영화)를 뮤지컬로 각색 가능한 작가를 대상으로 하는 ‘라이브 IP 스토리’로 지원 부분을 나눠 각 세 작품씩 지원한다. <글로컬 뮤지컬 라이브> 시즌4와 함께 새로운 창작 뮤지컬을 개발할 창작진들의 이야기를 들어봤다.
작가 개발 스토리 – <메이크업> 조수지 작가, 고현정 작곡가
조수지 “요즘 K-뷰티에 관심이 높은데, 단순한 꾸미기가 아닌 사람들이 진짜 가리고 싶은 것, 바꾸고 싶은 것이 무엇인지 궁금해졌다. 자기가 원하는 모습과 자기 현실 사이의 차이를 메우기 위해 혹은 겉모습을 바꿔야만 존재감을 느끼는 환경 속에서 메이크업의 긍정적인 효과에 대해 고민했다. 아름다움에 대한 사회적 기준과 타인의 기대에 개인이 갖는 갈등과 고민을 함께 풀어내려고 한다. 누구나 있는 모습 그대로 사랑받을 수 있다는 메시지를 무겁지 않게 K-팝적인 요소를 많이 넣어 발랄하게 만들고 싶다.”
고현정 “개인적으로 작품에 굉장히 공감됐다. 마치 내 이야기 같은 편안하고 캐주얼한 극의 분위기를 잘 살려서 따라 부르기 쉬운 팝이나 K-팝 스타일의 음악을 사용하려고 한다. 작품 전체의 음악적 구성에 대해서는 더 고민을 많이 해야 할 것 같다.”
작가 개발 스토리 - <뱅크시> 김홍기 작가
김홍기 “작품은 정체불명의 영국 예술가 뱅크시에 대한 작품이다. 뱅크시는 주로 벽화 작업을 하는 사람인데 40대 중후반의 영국 사람이라는 것 외에 알려진 바가 없다. 작년 영국 경매장에서 자신의 작품이 낙찰되었을 때 리모트 컨트롤러를 조작해 작품을 갈아버렸던 것으로 유명하다. 이 사건으로 작품의 가치는 더 올라갔다는데 힌트를 얻어 뮤지컬 <뱅크시>를 구상했다. 자본주의를 비판하는 뱅크시의 한계 그리고 괴물 같은 자본주의를 담아보고 싶었다. 뮤지컬 대본을 쓴 건 두 번째고, 짧은 시간에 쓴 글이라 부족한 것이 많다. <글로컬 뮤지컬 라이브>를 통해 뮤지컬을 배우면서 대본을 대대적으로 수정할 계획이다.”
작가 개발 스토리 - <비더슈탄트> 정은비 작가, 최대명 작곡가
정은비 “이 작품은 독일 나치 시대를 배경으로 학생 다섯 명과 단장 한 명이 등장하는 팩션이다. 독일 나치 시대 히틀러의 소년으로 살았던 소년들의 이야기를 담고 있지만 무겁지 않은 성장물로 그리려고 한다. <글로컬 뮤지컬 라이브>를 통해 완성도 높은 작품, 또 상업적이면서 메시지를 담을 수 있는 작품으로 개발하고 싶다.”
최대명 “작품에는 권력을 갈구하는 주인공을 중심으로, 양극단에 어린 시절 친구와 히틀러 소년단 단장이 있다. 두 인물은 주인공에게 다른 방향에서 영향을 끼치고, 주인공은 그 사이에서 갈등한다. 이 두 인물의 차이를 음악적으로 어떻게 풀어낼지 고민 중이다. 또 극 중에 반복되는 장면이 있는데, 이를 하나의 테마로 주인공의 변화를 보여주려고 한다.”
라이브 IP 스토리 - 손지은 작가
손지은 “작가보다는 연극, 뮤지컬 연출을 주로 맡아왔다. 라이선스 작품들을 많이 하다 보니 비공식적으로 ‘현지화’를 위한 각색을 하는 일이 종종 있었다. 경험 잘 살려서 라이브㈜가 가진 아이템을 해외로 진출할 때 현지에서도 공감할 수 있는 작품을 만들 수 있을 것 같아 지원했다. 코미디 쪽에 자신이 있는 편이어서 외국에서도 통하는 코미디 작품을 잘 만들어보고 싶다. 그리고 <글로컬 뮤지컬 라이브> 프로그램을 통해서도 많이 배우고 싶다.”
라이브 IP 스토리 - 송현희 작가
송현희 “팀을 꾸려서 작업을 한 3년 정도 하다 보니 너무 우물 안에 갇혀 있다는 생각이 많이 들었다. 좀 더 다양한 이야기를 접하는 한편, 이미 대중적으로 인정받은 작품을 뮤지컬로 각색하면서 뮤지컬의 매력을 알렸으면 좋겠다는 생각에 지원하게 됐다. 새로운 사람들과 새로운 작업을 할 수 있다는 기대감이 크다. 기회가 주어진 만큼 즐겁고 열심히 할 예정이다.”
라이브 IP 스토리 – 이왕혁 작가
이왕혁 “3년째 마음에 맞는 친구들과 함께 연극을 하고 있다. 뮤지컬은 대학 졸업 때 한 번 써 본 게 전부지만 이번 기회에 많이 배워서 좋은 작품을 만들고 싶다. 연극을 하면서 배운 게 있다면 모든 작품은 저 자신이 아닌 관객을 위해 만들어져야 한다는 것이고, 그러기 위해서는 내 부족한 점을 인정하고 훌륭한 동료들의 도움을 받아야 한다는 것이다. 여기 있는 분들과 영감을 주고받으면서 좋은 작품을 만들고 싶고, 또 좋은 동료로 남고 싶다.”
-
Glocal Musical Live第4季定向指导
进行 : 2019年5月31日周五下午3点30分
地点 : 洪陵文化信息人才校园
2015年开始的第1季《Glocal Musical Live》挖掘了不少优质的原创音乐剧,今年的5月31日定向指导的完成,标志着第4季的正式开始。这次同样筛选出了6部作品进行开发阶段的支援。第4季与以往的不同之处在于,针对未发表的原创音乐剧,特别增加了“作家开发故事”和“Live IP故事(参与项目的作家对主办方Live(株)保有的IP(小说、电影)进行润色加工和再创作)”两个项目,并各选出3部作品进行支援。伴随着第4季《Glocal Musical Live》的开始,我们为大家介绍新一季原创音乐剧开发作者们的独特故事。
作家开发故事 - 《Make Up》曺水智 作家, 高贤政 作曲家
曺水智 “最近大家对K-Beauty比较关心,我开始好奇,除了单纯的修饰,大家真正想要遮掩的是什么,想要改变的是什么。为了填补自己希冀的模样与现实之间的差异,或是处于需要通过改变外貌来获得存在感的环境?继而我对化妆带来的积极效果进行了思考。我想弄明白,关于美的社会标准以及他人的期待给个人带来了怎样的矛盾和烦恼。我希望通过K-pop的元素,一种欢快明朗的气氛来传达‘无论我们是谁,无论我们长什么样,都应该得到爱’的信息。”
高贤政 “我个人对这个作品非常有感触。我希望营造一种,就像在诉说我自己的故事一样舒适而休闲的气氛,以再现剧作的思想。我倾向于使用跟唱容易的Pop或是K-pop一类的音乐来表现。对于作品整体上的音乐性构成,感觉我还需要再多多思考一下。”
作家开发故事 - 金弘起 作家
金弘起 “这部作品讲的是身份不明的英国艺术家Banksy的故事。Banksy主要从事壁画工作,是一名40岁后半的英国人,除此之外,其他的信息一无所知。去年英国拍卖会上,当自己的作品被拍卖成交时,他因操作远程器械将作品搅碎的事件而突然闻名。这个事件的发生使作品的价值飙升,我从这里得到灵感,构想了音乐剧《BANKSY》。我想试着谈谈批判资本主义的Banksy的局限,以及怪物一般的资本主义。这是我第二次写音乐剧剧本,短时间内完成的作品有很多不足之处。目前的计划是,通过《Glocal Musical Live》,一边学习音乐剧一边对剧本进行全方位的修改。”
作家开发故事 - 郑恩妃 作家, 崔大明 作曲家
郑恩妃 “这部作品是以德国纳粹时代为背景,登场人物为五名学生和一名团长的纪实小说。虽然讲述的是德国纳粹时代作为希特勒少年而“活”的少年们的故事,但我想要描绘的是关于孩子们的成长故事,而不是过于沉重的东西。希望通过《Glocal Musical Live》的帮助,能创作出完成度高且在具备商业性的同时承载一定意义的作品。”
崔大明 “作品中,以渴求权利的主人公为重心,他面临着对立的两端,一边是儿时的朋友,另一边是少年团的团长。这两个人物从不同的方向对主人公产生影响,主人公在两者之间倍感矛盾。如何通过音乐来表现这两个人物的差异是我目前正在苦思的问题。同时,剧中有多个反复出现的场面,而我打算通过一个主旋律来呈现主人公的变化。”
Live IP 故事 – 孙智恩 作家
孙智恩 “比起作家,我主要从事的是话剧、音乐剧导演的工作。导演了多部引进授权作品之后,我发现为了‘本地化’需求的迎合,非正式性的润色时有发生且是必要的。所以我想如果我利用好这种经验,同时使用Live(株)既有的故事模型,在考虑海外市场之时,我应该能写出使当地人身有所感的作品,所以报名申请了。然后我对喜剧方向比较有自信,所以想好好制作一部在国外也一样通吃的喜剧作品。同时也希望通过《Glocal Musical Live》项目多学习一些相关知识。”
Live IP 故事 - 宋玹姬 作家
宋玹姬 “3年左右的稳定的团队小组作业,让我经常感到自己像是一只井底之蛙。报名参加这个项目的原因,是觉得可以接触到更丰富的故事的同时,将大众熟知的认可的作品进行加工润色并通过音乐剧来呈现,让更多的人感受音乐剧的魅力是一件很有意义的事儿。很期待能和新的同事开展新的作业。我一定好好利用这个项目给我的机会,以愉悦的心情和认真的态度将作品创作出来。”
Live IP 故事 – 李王赫 作家
李王赫 “与心意相投的朋友一起做话剧已经第三个年头了。对于音乐剧,仅仅是大学毕业时写过一个剧本。我希望通过这次机会好好学习,然后创作出优秀的作品。我从话剧中学到的一点皮毛是,对于所有作品,比起自身的喜好,观众的喜爱是第一位的。为此,就要勇于承认自己的不足,与优秀的同事们互帮互助。希望与这里的同事们互相分享灵感,创作出出色的作品,同时成为对别人有所帮助的好同事。”
-
グローカルミュージカルライブシーズン4オリエンテーション
日時:2019年5月31日金曜日 午後3時30分
場所:ホンルンコンテンツ人材キャンパス
2015年にスタートを切ったのち、多数の創作ミュージカルを発掘してきた『グローカルミュージカルライブ』が5月31日のオリエンテーションを皮切りにシーズン4のスタートを知らせた。今回も支援作品に選ばれた合計6作品が、作品開発の支援を受ける。ただし、シーズン4はこれまでとは異なり、未発表の創作ミュージカルを対象にした『作家開発ストーリー』と、主管社ライブ株式会社が有するIP(小説、映画)をミュージカル化できる作家を対象にした『ライブIPストーリー』に分けられ、それぞれ3作品の支援を行う。『グローカルミュージカルライブ』シーズン4と共に新しい創作ミュージカルを開発する創作者たちの話を聞いてみた。
作家開発ストーリー-「メイクアップ」 作家 チョ・スジ、作曲家 コ・ヒョンジョン
チョ・スジ 「この頃Kビューティーに強い興味があるのだが、単純なオシャレではなく人々が本当に隠したがっているもの、変えたがっているものが何なのか気になった。自分の求めている姿と現実とのギャップを埋めるために、もしくは見た目を変えなければ存在感を感じられない環境の中で、メイクアップのプラスの効果について考えていた。美しさに対しての社会的基準と他人の期待に各自が抱いている葛藤と悩みを共に探って行きたい。みんなありのままの姿が愛されるというメッセージを、重くなく、Kポップ要素をたくさん盛り込んでポップに作りたい。」
コ・ヒョンジョン「個人的に作品にものすごく共感した。まるで自分の話のように楽でカジュアルな雰囲気をうまく生かし、真似して歌いやすいポップスやKポップスタイルの音楽を使おうと思う。作品全体の音楽構成については、さらに頭を悩ませる必要がありそうだ。」
作家開発ストーリー-「バンクシー」作家キム・ホンギ
キム・ホンギ「この作品は、正体不明のイギリスの芸術家バンクシーについての物語だ。バンクシーは、主にストリートアートを描く人物だが、40代半ばから後半のイギリス人ということ以外に知られていない。昨年イギリスのオークションで自身の作品が落札された時、リモコンを操作し、作品を切り刻んだことで有名だ。この事件で作品の価値がさらに上がったが、その事件にヒントを得てミュージカル「バンクシー」を構想した。資本主義を批判するバンクシーの限界、そして怪物のような資本主義を描きたかった。ミュージカルの台本を書いたのは二回目で、短期間に書いたため完成度が低い。『グローカルミュージカルライブ』を通じて、ミュージカルを学びながら台本を大々的に修正するつもりだ。」
作家開発ストーリー―「ヴィーダーシュタント」 作家 チョン・ウンビ、作曲家 チェ・デミョン
チョン・ウンビ「この作品は、ドイツナチス時代を背景に、生徒5人と団長1人が登場するフィクションだ。ドイツナチス時代ヒトラーの少年として生きていた少年たちの物語を描いているが、重くない成長ストーリーとして描こうと思う。『グローカルミュージカルライブ』を通して完成度の高い作品、また商業的でありながらメッセージ性のある作品にしたい。」
チェ・デミョン「作品には権力を渇望する主人公を中心に、幼少期の友人とヒトラー少年団の団長が両端に存在する。2人の人物は主人公に異なる方向から影響を与え、主人公はその間で葛藤する。この2人の人物の違いを音楽でどのように表現するか悩んでいる。また劇中に繰り返される場面があるのだが、それをひとつのテーマに主人公の変化を見せようと思う。」
ライブIPストーリー-作家ソン・ジウン
ソン・ジウン「作家というよりは演劇、ミュージカル演出を主に行ってきた。ライセンス作品を多数行って来たので、非公式的に〝グローカライズ化〟することが多かった。経験を生かしてライブ株式会社の有するアイテムの海外進出に、現地でも共感できる作品を作れると思い志願した。コメディ系に自信がある方なので海外でも通じるコメディ作品をうまく作りたい。そして『グローカルミュージカルライブ』プログラムを通しても多くのものを学びたい。」
ライブIPストーリー-作家ソン・ヒョンヒ
ソン・ヒョンヒ「チームを組んで3年ほど作業をしていたので、自分が井の中の蛙だと思った。もう少し多様な物語に接する一方で、すでに大衆的に認められた作品をミュージカル化させ、ミュージカルの魅力を伝えたいと思い志願した。新しい人たちと新しい作業ができるという思いに期待でいっぱいだ。せっかく機会が与えられたので楽しく頑張りたい。」
ライブIPストーリー-作家イ・ワンヒョク
イ・ワンヒョク「気の合う友人たちと共に演劇を初めて3年目だ。ミュージカルは大学卒業時に一度書いたことしかないが、今回の機会に多くのことを学び、良い作品を作りたい。演劇をしながら学んだのは、全ての作品は自分自身ではなく観客のために作られなければならないということだ。そのためには、自分の未熟なところを認め、立派な仲間たちのサポートを受けなければならない。ここの人たちと互いにインスピレーションを与えながら良い作品を作りたい。そしてみなさんと良い仲間になりたい。」
-
Orientation of Glocal musical LIVE season 4
Date and time: May 31. 2019, Friday, 3.30pm
Location: Hongneung Content Talent Campus
Since its debut in 2015, [Glocal Musical Live], which discovered a number of creative musicals, announced the start of Season 4, starting with orientation on May 31st. This time, a total of six works will be selected and the creator will get the support to develop the works. However, unlike the previous season, we divided the section of 'Writer Development Story' program for unpublished creative musicals and 'Live IP Story' program for the artists who can adapt the IP (fiction, film) owned by the organizer Live as musical. Therefore, we support each of the three works in each program. We listened to the story of the creators who will develop a new creative musical with [Glocal Musical Live] Season 4.
Writer Development Story – [Makeup] Writer CHO SUJI , Composer KO HYUNJUNG
CHO SUJI - People are interested in K-Beauty these days, and I got wondering what people want to hide or change, rather than just decorating. I was concerned about the positive effects of makeup in the circumstance which makes you do makeup in order to bridge the gap between what you want and her reality or to change her appearance. I try to solve the conflicts and anxieties of individuals with social standards of beauty and the expectations of others. I want to deliver the message that everyone can be loved as it is by adding K-pop elements in order to make this story less heavy.
KO HYUNJUNG - I personally sympathized with this work. I want to use pop or K-pop style music that is easy to sing along, which will boost the mood of comfortable and casual drama like ´my story´. I think we should be more concerned about the musical composition of the whole work.
Writer Development Story – [Banksy] Writer KIM HONGKI
KIM HONGKI - This work is about the unidentified British artist ‘Banksy’. Banksy is primarily a mural painter, but he is not known well except in his late 40's. It was famous that he ground his own work by operating a remote controller when his work was sold at the British auction house last year. By this event, the value of the work increased more and I got a hint and envisioned the musical [Banksy]. I wanted to capture the limitations of Banksy who criticize capitalism and its monstrous capitalism. I wrote a musical script for the second time, and I wrote it in a short time, so there are lots of things to be revised. I plan to revise the script as I learn the musical through [Glocal Musical Live].
Writer Development Story – [Widerstand] Writer CHUNG EUNBEA, Composer CHOI DAEMYUNG
CHUNG EUNBEA - This is a faction with five students and one director from the Nazi era in Germany. It is a coming of age story which is less heavy even though it is about the boys who lived as boys of Hitler in that era. I would like to develop it through [Glocal Musical Live] as a work that is highly mature and commercial and can deliver messages.
CHOI DAEMYUNG - The work is centered around the hero who craves power, and he has his childhood friend and the head of Hitler’s Boy Scouts at both ends. The two characters influence the main character in different directions and the main character conflicts between them. I am thinking about how to show the difference between the two characters musically. There is also a recurring scene in the play, which is intended to show the main character's change with a theme.
Live IP Story Writer SON JI EUN
SON JI EUN - I have been mainly in charge of theatrical and musical productions rather than writing. As I dealt with many licensed works, I often dramatized the scripts for “localization” informally. By using the experience well, I thought that I would be able to create a work that resonates even locally when LIVE company wants to export their items abroad. I'm very confident in comedy, so I want to make a comedy that works abroad. And I want to learn a lot through the program [Glocal Musical Live].
LIVE IP Story - Writer SONG HYUN HEE
SONG HYUN HEE - I spent three years working on a team and I fell that I was stuck in standing water. The reason why I applied to this program is that not only I can learn many stories but also I wanted to showcase the charm of the musical by adapting the already popular works to the musical. I'm excited to be able to work with new people at most. I will work hard happily as I got the chance.
LIVE IP Story – Writer LEE WANG HYUK
LEE WANG HYUK - My friends and I have worked in plays for 3 years. I wrote the musical only once for the graduation of the university. Through this opportunity, I want to learn a lot so that I can create great work. If I say, there is a thing that I’ve learned from play, all the works should be made for audiences, not for myself. In order to do so, I should admit my shortcomings and should not hesitate to get support from your good colleagues. I want to make good works while inspiring with people here and to remain good colleagues.
- 이전으로